Att ställa hund.

Tänkte att jag skulle berätta lite om en utav mina två passioner. Den jag tänkte berätta om är när jag ställer mina hundar, alltså när jag går på hundutställningar med mina hundar. Att gå på hundutställningar menas med att man visar upp sin hund. Man tävlar mot andra hundar om hur lik rasstrandarden just din hund är. Rasstrandad beskriver hur hundrasen ska se ut från grunden, vilka vinklar hur höga, breda, långa mm hur dom ska va. Vad man inte får glömma är att en domare kan tycka din hund är perfekt medan en annan tycker helt tvärtemot. Så det beror också på vad domaren personligen tycker. Vissa kanske tycker de låter konstigt att en domare får döma precis hur man den vill men de är ju de som gör de så kul och spännande att gå på hundutställningar, du kan aldrig veta om du kommer vinna även att du kanske gjorde de förra gången. Jag personligen ställer ur cockerspaniel, vilket är en väldigt svår ras att ställa eftersom du ska visa huden och ställa den så att alla vinkar ser bra ut. Nu tänkte jag visa hur en hundutställning går till lite kortfattat med lite bilder. (Tar olika från olika utställningar men med samma hund.)

 
Först står du i ringen med dom andra hundar i din grupp.
 
 
Sen ställer du upp din hund på ett bord då domaren får kolla och framförallt känna hur hunden är byggd.
 
 
Sen tar du ner hunden från bordet och springer att varv i ringen så domaren får se hur hunden rör sig.
 
 
Sen stannar du framför domaren och ställer upp din hund på marken igen för att visa upp den.
 

Sen får du din bedömning på din hund och där med för du reda på om du går vidare till nästa klass. Har du tur får du en bra bedömning och kommer hem så här.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0